CREDITE PENTRU REFINANȚARE
Potrivit art. IX din Ordonanţa Guvernului nr. 19/2025 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării, creditării şi gestionării fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune beneficiarii contractelor de credit garantate în numele şi contul statului în cadrul Programului RURAL INVEST aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2022 privind aprobarea şi finanţarea unor programe de garantare în domenii prioritare pentru economia românească, cu modificările ulterioare, în cadrul componentelor AGRO IMM INVEST şi RURAL INVEST ale Programului IMM INVEST PLUS aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2022 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS şi a componentelor acesteia – IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION şi RURAL INVEST, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în cadrul componentelor AGRO PLUS şi RURAL PLUS ale Programului IMM PLUS aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2022 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS şi a componentelor acesteia – IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION şi RURAL INVEST, cu modificările şi completările ulterioare, pot contracta finanţări de la instituţii de credit în vederea refinanţării creditelor garantate în numele şi contul statului.
Creditele pentru refinanţare sunt non-revolving, în lei şi pot fi garantate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN – S.A.(FGCR), în procent de maximum 80% din valoarea finanțării.
Printr-un credit se pot refinanța unul sau mai multe credite de investiţii şi/sau credite/linii de credit pentru capital de lucru garantate în numele şi contul statului acordate de instituția de credit sau de alte instituții de credit.
Creditul este destinat exclusiv refinanțării creditelor garantate în nume și cont stat contractate în cadrul Programului RURAL INVEST, aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2022 cu modificările ulterioare, în cadrul componentelor AGRO IMM INVEST şi RURAL INVEST, aprobate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2022, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în cadrul componentelor AGRO PLUS şi RURAL PLUS, aprobate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2024, cu modificările ulterioare.
Valoarea creditului de refinanțare va cuprinde cel puțin soldul creditului/creditelor de investiţii şi/sau creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru garantate în numele şi contul statului.
În funcție de norma proprie de creditare a fiecărei instituții de credit, la stabilirea valorii creditului pentru refinanțare se pot avea în vedere inclusiv dobânzile și/sau comisioanele restante aferente creditelor contractate în cadrul Programului RURAL INVEST, în cadrul componentelor AGRO IMM INVEST şi RURAL INVEST, precum şi în cadrul componentelor AGRO PLUS şi RURAL PLUS.
Prin creditul de refinanțare nu se pot acorda sume suplimentare care se fie utilizate de beneficiar pentru finanțarea activitatii curente/efectuarea de investitii.
Prin creditul de refinanțare se pot refinanța inclusiv creditele garantate în numele și contul statului pentru care contractele de garantare semnate de instituția de credit, beneficiar și administratorul schemei de ajutor de stat și-au încetat valabilitatea.
Perioada de creditare și rata de dobândă se stabilesc de instituția de credit conform normelor proprii de creditare.
Costul garanției : FGCR percepe un comision de garantare calculat pe baza de rating al beneficiarului stabilit de instituția finanțaloare (1,25% – 3,8% pe an). Comisionul se plătește anual, potrivit Convenție de garantare încheiată între FGCR cu instituția de credit.
Criterii de eligibilitate:
(a) clientul beneficiază/a beneficiat de unul sau mai multe credite de investiţii şi/sau credite/linii de credit pentru capital de lucru garantate în numele şi contul statului în cadrul programelor RURAL INVEST, AGRO IMM INVEST, AGRO PLUS şi RURAL PLUS;
(b) nu intră în categoria „întreprinderilor în dificultate” definite conform art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
(c) nu înregistrează obligaţii fiscale restante şi alte creanţe bugetare administrate de organul fiscal central, conform certificatului de atestare fiscală. (în cazul în care înregistrează astfel de obligaţii restante, beneficiarul se obligă să le achite până la data aprobării garanției);
(d) nu figurează cu credite restante, inclusiv pentru finanţările tip leasing, la data solicitării garanţiei cu excepția creditului/lor care se refinanțează prin creditul pentru care se solicită garanția sau, dacă înregistrează restanţe, instituţiile de credit la care sunt înregistrate restanțele confirmă achitarea acestora până la data aprobării garanţiei;
(e) nu figurează în baza de date a Centralei Incidentelor de Plăţi cu interdicţie de a emite cecuri şi cu incidente majore cu bilete la ordin în ultimele 6 luni anterioare datei solicitării garanţiei;
(f) împotriva beneficiarului nu s-a deschis procedura insolvenţei;
(g) se încadrează în normele de creditare ale instituției de credit și într-o categorie de rating conform solicitării de garantare, care permite acordarea garanţiei;
(h) prezintă instituţiei de credit garanţii, cu respectarea următoarelor cerințe minime:
(1) ipotecă imobiliară şi/sau mobiliară asupra bunurilor imobile/mobile, inclusiv depozite bancare, proprietatea beneficiarului şi/sau a terţilor garanţi care, împreună cu garanția MADR prin FGCR, acoperă în proporţie de cel puţin 100% valoarea creditului;
(2) se includ în structura de garanţii aferentă creditului cel puțin un contract de fideiusiune cu o persoană fizică având calitatea de asociat/acționar/administrator/ reprezentant legal al beneficiarului. În situația în care pe parcursul derulării creditului, persoanele fizice care au semnat contractele de fideiusiune, își pierd calitatea de acționari/asociați/ administratori/reprezentanți legali, instituția de credit va încheia un nou contract de fideiusiune cu noii acționari/asociați/administratori/reprezentanți legali iar dacă aceștia refuză rămâne în vigoare contractul de fideiusiune existent;
(3) se menține structura de garanții aferentă creditului/creditelor refinanțat/refinanțate. În acest sens, în situația în care creditul are ca destinație refinanțarea unui credit de investiții, se instituie ipoteci mobiliare/imobiliare asupra bunului/bunurilor care a făcut/ au făcut obiectul finanțării investiției inițiale, garantate în nume și cont stat. Ipoteca astfel constituită va avea rangul I, sens în care se va urmări ca după acordarea refinanţării ipoteca să fie de rangul I, prin radierea ipotecii intabulate în favoarea statului prin Ministerul Finanțelor și instituţiei care a acordat prima finanţare. Condiţia referitoare la rangul dreptului de ipotecă trebuie să fie îndeplinită inclusiv conform documentelor aferente cererii de plată a garanției. Pentru creditele acordate pentru refinanțarea creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru este inclusă în structura de garanţii aferente creditului ipoteca mobiliară asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise de beneficiar la instituţia de credit care acordă creditul de refinanțare;
(4) în completarea garanțiilor minime prevăzute mai sus, instituția de credit poate suplimenta structura de garanții și cu alte garanţii colaterale, respectiv cu garanții reale şi/sau personale constituite de beneficiarul finanțării/terţi garanţi în favoarea instituţiei de credit şi a FGCR, proporţional cu procentul de garantare.
Documentelor necesare analizei solicitarii de grantare :
- Solicitare de garantare (anexa 1 la conventie) Descarcă
- copie a contractului/contractelor de garantare prin care statul, prin Ministerul Finanţelor, reprezentat de FNGCIMM sau FGCR, după caz, se obligă să garanteze creditul acordat în cadrul Programului RURAL INVEST, aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2022, aprobată cu modificări prin Legea nr. 152/2023, în cadrul componentelor AGRO IMM INVEST şi RURAL INVEST, aprobate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2022, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în cadrul componentelor AGRO PLUS şi RURAL PLUS, aprobate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2024, cu modificările ulterioare, și după caz, copii ale actelor adiționale la acesta/acestea;
- rezultatul consultării Centralei Riscului de Credit (CRC), cu ultimele date raportate şi disponibile la data solicitării de garantare, în conformitate cu prevederile Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 2/2012 privind organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Riscului de Credit, cu modificările ulterioare. În cazul în care consultarea CRC prezintă facilități restante, se vor transmite adrese ale instituțiilor de credit la care sunt înregistrate aceste restanțe, din care să rezulte că acestea au fost achitate integral, cu excepția creditului/lor care se refinanțează;
- certificatul de atestare fiscală (CAF) al beneficiarului finanțării, valabil la data solicitării de garantare transmisă de instituția de credit, din care să rezulte situația fiscală a acestuia. În cazul în care înregistrează astfel de obligaţii restante se vor transmite documente justificative din care să rezulte că acestea au fost achitate integral;
- rezultatul consultării Oficiului Naţional al Registrului Comerţului materializat în extrasul certificatului constatator obţinut de la RECOM Online, nu mai vechi de 30 de zile calendaristice;
- Declarația pe propria răspundere cu privire la neîncadrarea în categoria „întreprindere în dificultate” pentru persoanele juridice care nu întocmesc bilanț contabil sau care întocmesc bilanț contabil și sunt înregistrate la Registrul Comertului de mai puțin de 3 an – Anexa 1.1 la conventie Descarcă
sau, după caz,
Declarația pe propria răspundere cu privire la neîncadrarea în categoria „întreprindere în dificultate” pentru persoanele juridice care întocmesc bilanț contabil și sunt înregistrate la Registrul Comertului de mai mult de 3 ani – Anexa 1.2 la conventie Descarcă
- situaţiile financiare anuale încheiate şi depuse conform legii, aferente ultimului exercițiu financiar încheiat;
8. rezultatul consultării bazei de date a Centralei Incidentelor de Plăţi, în care să nu figureze cu interdicţie de a emite cecuri şi cu incidente majore cu bilete la ordin în ultimele 6 luni anterioare datei solicitării garanţiei;

